Algemene beschrijving
Zeer mooi S-spant zeiljacht. Deze klassieker is gebouwd bij Ouwens in Schiedam en heeft hele stabiele en fijne zeil-eigenschappen. De krachtige motor is een 21 pk 3-cil intercooling uit 1988. Verder heeft deze stalen S-spant; 4 slaapplaatsen, toilet, 2 pits gasstel met oven, gootsteen, pomp-toilet in afgesloten ruimte, r.v.s. raamkozijnen, elektra- de bekleding- en de betimmering is in de loop der tijd vervangen. Aluminium mast en giek, spi-boom, strijkwant, rol-reef installatie Furlex, alle vallen naar de kuip, Harken 2-speed lieren, valstoppers, Raymarine snelheid- en dieptemeter, kompas, marifoon, rolgenua met hoes, grootzeil, High-aspekt, buiskap en zomer- en winter-dekkleed, spat-zeilen, teak in de kuip, rvs zwemtrap op spiegel, door gestoken roer, rvs stoot-lijst, etc. Jacht is uitgerust om single handed te zeilen. Te bezichtigen op afspraak bij Wehmeyer te Naarden.
Algemeen
Accommodatie
Motor en elektra
3-blads
De gehele elektrische installatie incl. startmotor is vervangen in 2019.
Navigatie en elektronica
Tuigage
Onder-want van de RVS verstaging is in 2015 vervangen. De zeilen zijn ouder maar nog een zeer bruikbare staat. In 2022 nog weggebracht naar de zeilmakerij om na te laten kijken. De oudere zeilen-set is ook nog aanwezig (staat daarvan is onbekend).
Uitrusting buitenom
Veiligheid
Owners comment:
Zeiljacht Seline, Merk/type: Ouwens 28, S-spant langkieler, Bouwjaar 1957, staal (overlangs gelast en op spant geklonken) 28 voet/8,54 mtr. Motor is een Nanni 3.90HE, 3 cylinder, 22,5 pk
Het jacht is destijds gebouwd op de Schiedamse werf Ouwens. De werf bestaat al lang niet meer. Van dit type zeiljacht zijn er, voor zover mij bekend, 3 verschillende versies gebouwd; de 26-voets, 28-voets en 29-voets. Van de 28-voets zijn er waarschijnlijk 5 gebouwd. Hoeveel er daarvan nog in de vaart zijn, is mij onbekend, maar ik ben er nooit een tegengekomen.
De vorige eigenaar heeft het jacht ook zo'n 20 jaar gehad en was de 3e of 4e eigenaar. Het jacht is steeds langdurig door een eigenaar gebruikt. Er is nog een meetbrief van de toenmalige Nederlandse Kruiser Klasse, waarvan het zeilnr. H415 het overblijfsel is De vorige eigenaar heeft veel rvs onderdelen toegevoegd en de binneninrichting aangepakt. Zij hebben met het jacht ook diverse zeereizen naar o.a. Denemarken gemaakt.
Wij hebben het jacht gekocht in december 2002 en Seline gedoopt. Wij hebben er voornamelijk op de -ruime- binnenwateren mee gevaren; IJsselmeer en Randmeren. Ook de Zeeuwse wateren als onderdeel van de Staande Mast Route, van de Grevelingen naar Friesland.
Wij hebben aan het schip geen wezenlijke veranderingen doorgevoerd. Wel is de gehele elektrische installatie vernieuwd van de romp, na waterschade in 2019. Ook log, dieptemeter en marifoon zijn vernieuwd. Alle matrassen/kussens zijn recent vervangen. Het keukengedeelte is vernieuwd en in Trespa uitgevoerd. Ten aanzien van de motor, is de uitlaathuiddoorvoer vernieuwd (gelast) en de koelwaterpomp recent (2023) vervangen. Er is een recente (3 jaar) zomerdektent (rood dacron tentdoek) en een zeer solide winterdektent (grijs bisonyl).
Hoewel er in het verleden wedstrijden mee zijn gezeild, is het wel een schip uit 'die' tijd, de vijftiger jaren. Echt scherp aan de wind en snel zit er dus niet in. Wel vaart ze echt stabiel en rustig ook bij vlagerige wind. Wij hebben heel veel plezier met dit schip gehad, maar nu breekt het afscheid aan. Een stalen schip vergt nu eenmaal onderhoud en de gezondheid laat dit steeds minder toe.
Vraagprijs: schappelijk (voor een echte liefhebber*)
* We streven niet naar de hoofdprijs, maar zouden graag zien, dat onze boot gaat naar iemand die een ouder jacht weet te waarderen en het onderhoudswerk begrijpt en niet als een probleem ziet.