Ouwens 28 S-Spant

€ 8.000BTW Betaald

Algemene beschrijving

Zeer mooi S-spant zeiljacht. Deze klassieker is gebouwd bij Ouwens in Schiedam en heeft hele stabiele en fijne zeil-eigenschappen. De krachtige motor is een 21 pk 3-cil intercooling uit 1988. Verder heeft deze stalen S-spant; 4 slaapplaatsen, toilet, 2 pits gasstel met oven, gootsteen, pomp-toilet in afgesloten ruimte, r.v.s. raamkozijnen, elektra- de bekleding- en de betimmering is in de loop der tijd vervangen. Aluminium mast en giek, spi-boom, strijkwant, rol-reef installatie Furlex, alle vallen naar de kuip, Harken 2-speed lieren, valstoppers, Raymarine snelheid- en dieptemeter, kompas, marifoon, rolgenua met hoes, grootzeil, High-aspekt, buiskap en zomer- en winter-dekkleed, spat-zeilen, teak in de kuip, rvs zwemtrap op spiegel, door gestoken roer, rvs stoot-lijst, etc. Jacht is uitgerust om single handed te zeilen. Te bezichtigen op afspraak bij Wehmeyer te Naarden.

Algemeen

Ontwerper
Ouwens
Werf
Ouwens Jachtwerf - Schiedam(NL)
Rompvorm
S-spant
Rompkleur
Rood
Dek en opbouw kleur
Wit
Dek en opbouw materiaal
Staal
Doorvaarthoogte normaal
11,8 m
Diepgang
130 cm
Waterverplaatsing
5 ton
Ballast
lood
Besturing
Helmstok
Kiel/zwaard
Doorlopende kiel

Accommodatie

Slaapplaatsen
Vast: 4
Type interieur
Klassiek, warm
Matrassen
Kussens
Gordijnen
Watertank & materiaal
30 liter Kunststof
Toiletten
1 Handmatig
Kooktoestel & brandstof
2 pit(ten) Gas
Oven

Motor en elektra

Start type
Elektrisch
Type
Binnenboord
Merk
Nanni
Model
2.90 HE
Aantal cilinders
3
Vermogen
21 pk
Urenteller
Draaiuren
2.022
Brandstof
Diesel
Overbrenging
Schroefas
Voortstuwing
Schroef
3-blads
Koeling
Indirect
Brandstoftank aantal
1
Totale inhoud brandstoftank(s)
60 liter
Materiaal brandstoftank
Staal
Max snelheid
14 km/u
Toerenteller
Oliedrukmeter
Temperatuurmeter
Accu
2 x
Dynamo
Voltmeter
Walstroom
Walstroomkabel
Voltage
12V 220V
Opmerkingen

De gehele elektrische installatie incl. startmotor is vervangen in 2019.

Navigatie en elektronica

Kompas
Log/snelheid
Raymarine
Dieptemeter
Raymarine
Navigatieverlichting
Marifoon
Standard Horizon

Tuigage

Type tuigage
Sloep
Mast materiaal
Aluminium
Grootzeil
Genua
Fok
High-Aspekt
Voorzeil rolsysteem
Lieren
Lewmar 2-speed
Handmatige lieren
2
Opmerkingen

Onder-want van de RVS verstaging is in 2015 vervangen. De zeilen zijn ouder maar nog een zeer bruikbare staat. In 2022 nog weggebracht naar de zeilmakerij om na te laten kijken. De oudere zeilen-set is ook nog aanwezig (staat daarvan is onbekend).

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal
1 x ploeg-anker
Anker bevestiging
Lijn & ketting
Ankerlier
Hand
Buiskap
Buitenkussens
Dekzeil(en)
zomer-dekzeil(Dacron) en winter-dekzeil(Bisonyl)
Zeerailing
Zwemtrap
Strijkinstallatie
Stootwillen, lijnen

Veiligheid

Bilgepomp
Handmatig
Reddingsvesten
4
Gasbun met afvoer
Zelflozende kuip
Opmerkingen

Owners comment:

Zeiljacht Seline, Merk/type:  Ouwens 28, S-spant langkieler, Bouwjaar 1957, staal (overlangs gelast en op spant geklonken) 28 voet/8,54 mtr. Motor is een Nanni 3.90HE, 3 cylinder, 22,5 pk

Het jacht is destijds gebouwd op de Schiedamse werf Ouwens. De werf bestaat al lang niet meer. Van dit type zeiljacht zijn er, voor zover mij bekend, 3 verschillende versies gebouwd; de 26-voets, 28-voets en 29-voets. Van de 28-voets zijn er waarschijnlijk 5 gebouwd. Hoeveel er daarvan nog in de vaart zijn, is mij onbekend, maar ik ben er nooit een tegengekomen.

De vorige eigenaar heeft het jacht ook zo'n 20  jaar gehad en was de 3e of 4e eigenaar. Het jacht is steeds langdurig door een eigenaar gebruikt. Er is nog een meetbrief van de toenmalige Nederlandse Kruiser Klasse, waarvan het zeilnr. H415 het overblijfsel is De vorige eigenaar heeft veel rvs onderdelen toegevoegd en de binneninrichting aangepakt. Zij hebben met het jacht ook diverse zeereizen naar o.a. Denemarken gemaakt.

Wij hebben het jacht gekocht in december 2002 en Seline gedoopt. Wij hebben er voornamelijk op de -ruime- binnenwateren mee gevaren; IJsselmeer en Randmeren. Ook de Zeeuwse wateren als onderdeel van de Staande Mast Route, van de Grevelingen naar Friesland.

Wij hebben aan het schip geen wezenlijke veranderingen doorgevoerd. Wel is de gehele elektrische installatie vernieuwd van de romp, na waterschade in 2019. Ook log, dieptemeter en marifoon zijn vernieuwd. Alle matrassen/kussens zijn recent vervangen. Het keukengedeelte is vernieuwd en in Trespa uitgevoerd. Ten aanzien van de motor, is de uitlaathuiddoorvoer vernieuwd (gelast) en de koelwaterpomp recent (2023) vervangen. Er is een recente (3 jaar) zomerdektent (rood dacron tentdoek) en een zeer solide winterdektent (grijs bisonyl).

Hoewel er in het verleden wedstrijden mee zijn gezeild, is het wel een schip uit 'die' tijd, de vijftiger jaren. Echt scherp aan de wind en snel zit er dus niet in. Wel vaart ze echt stabiel en rustig ook bij vlagerige wind. Wij hebben heel veel plezier met dit schip gehad, maar nu breekt  het afscheid aan. Een stalen schip vergt nu eenmaal onderhoud en de gezondheid laat dit steeds minder toe.

Vraagprijs: schappelijk (voor een echte liefhebber*)

* We streven niet naar de hoofdprijs, maar zouden graag zien, dat onze boot gaat naar iemand die een ouder jacht weet te waarderen en het onderhoudswerk begrijpt en niet als een probleem ziet.