Victoire 855

Verkocht

Algemene beschrijving

Mooie en complete Victoire 855 met bijzondere historie; Ontwerper van de boot en tevens 1e eigenaar is Dick Koopmans Jr. die er 2x mee naar de Azoren en ook Madeira voer. Hij won er diverse wedstrijden mee. Fantastische en snelle zeiler (mijn PR 9.5 knopen SOG zonder getijde, 11.2 SOG op Noordzee, maar Koopmans voer er vermoedelijk veel sneller mee…) met zeer sterke romp en balansroer. Er werd voor een sterkere dan standaard romp gekozen, door een bepaalde vezel toe te laten voegen tijdens bouw romp. Zeilt hoog aan de wind, loopt heel makkelijk haar theoretische rompsnelheid en hoger op ruime koersen, veel gevoel door balansroer. De huidige eigenaar heeft in de afgelopen jaren een groot deel van de Nederlandse Noordzee kustlijn bezeild, met name rondom waddengebied en het IJsselmeer. Daarnaast heeft hij de mast en verstaging vernieuwd, inclusief Seldén furler en uitschuibare gennaker boom. Refit interieur '16. Verdere tal van andere verbeteringen doorgevoerd in de afgelopen jaren. Tijdens winters op de kant gestald en onderwaterschip jaarlijks bijgehouden. Diverse facturen en oude meetbrief aanwezig. Te bezichtigen op afspraak te Naarden www.wehmeyer.nl 
 

Algemeen

Ontwerper
Koopmans jr.
Werf
Victoira werf - Alkmaar (NL)
Bouwnummer
1
Rompvorm
Rondspant
Rompkleur
Blauw
Dek en opbouw kleur
Wit
Dek en opbouw materiaal
Polyester
Doorvaarthoogte normaal
12,5 m
(kan onder Randmerenbrug door)
Diepgang
160 cm
Waterverplaatsing
3 ton
Ballast
1.400 kg
Besturing
Helmstok
Kiel/zwaard
Vaste kiel
Opmerkingen


 

Accommodatie

Slaapplaatsen
Vast: 4
( twee persoons bed onder de kuip en twee slaap-banken in salon)
Type interieur
Klassiek, warm
Matrassen
Kussens
Gordijnen
Kooktoestel & brandstof
2 pit(ten) Gas
(2016)
Opmerkingen

De dubbele kooi onder de kuip heeft een lattenbodem en de twee langsbanken zijn om te bouwen tot separate kooien(met slingerschot). Deze Victoire is uitgerust met kaartentafel (naar voren gericht). De voorhut is nu ingericht met onderwatertoilet en bergruimte voor de zeilgarderobe. Dit is om te bouwen (indien gewenst) tot twee persoons voorhut, hierdoor is de huidige salon ruimer opgezet dan standaardversie. Dimbare LED-verlichting met draadloze afstandsbediening (2016). Refit interieur (2015/2016): Chris Slagmoolen Scheepbetimmering Andijk: Nieuwe teak kajuittrap, kajuit-ingang en trap-grepen(2015).  Nieuwe scheepsvloer inclusief fundatie op polyesterspanten (2016); Nieuw plafond professioneel met foam bekleed (2016); Nieuwe teak navigatiehoekkast (2016); Nieuwe teak boekenkasten BB en SB (2016); Nieuwe (houten) wandbekleding in salon (2016), Gebo dekluiken (2014), Gebo patrijspoort in kuip (2016). Gasslang (2015), ca. 80 cm tot koperen leiding naar gasbun.

 

Motor en elektra

Opmerkingen

Motor & onderwaterschip; Ruggerini M80 1-cil. 8 pk dieselmotor(1992) met laag verbruik. Brandstoffilter jaarlijks vervangen, carterolie jaarlijks ververst. Dynamo vernieuwd (zomer 2017), brandstofopvoerpomp vernieuwd (2016) en Delphi brandstoffilter #296 met kijkglas geplaatst tussen tank (2016). Beurt juli 2016, Rexwinkel Numansdorp. Compressie gemeten en goed bevonden (20 bar), inspuiter gecontroleerd en goed bevonden. 2-blads klapschroef op schroefas (gesmeerd April 2020). Aluminium anode op schroefas (25mm, vervangen April 2020);. Watergesmeerde schroefaslager. Winter 2017, 2018 en 2019 antifouling Micron Interspeed aangebracht. Winter 2016 alle antifouling verwijderd en grondig geschuurd, geplamuurd met International Watertite Epoxyplamuur. 5 lagen International Gelshield 200 epoxy primer aangebracht (2016). 2 lagen International Interspeed Extra antifouling (2016). Roer lagers (RVS, dubbel) vernieuwd (ca 2009, Auke van der Meer te Sneek). Motor was bij vorige eigenaar in onderhoud bij Auke van der Meer te Sneek, waar de boot altijd ‘s winters in loods stond (vorige eigenaar). Onder waterlijn dubbele slangenklemmen aangebracht.

Navigatie en elektronica

Opmerkingen

Elektra & navigatieapparatuur: Accu (mei 2016), vaarverlichting op preekstoel (separaat BB en SB), achter wit, 3 kleuren toplicht (led), stoomlicht met RVS beschermingsbeugel (2012), halogeen deklicht (2012), stuurautomaat Raymarine ST 2000+ (2014), spatwaterdichte touchscreen kaartplotter Garmin GPSMap 720 op teakblok onder sprayhood (2012), garmin Bluechart G2 Regular 018 (2016), marifoon Icom VHF Marine IC-M59 (nieuwe mastbedrading 2012), Raymarine windmeter (nieuwe vaan op mast 2012), Raymarine dieptemeter en log (dieptemeter werkt, log defect, maar vermoedelijk eenvoudig te verhelpen), Fusion cockpit (buiten)speakers, op console onder buiskap (2014), Pioneer radio + CD speler + 2 Philips speakers binnen, schakelpanelen navigatiehoek vernieuwd (2016), trilens radarreflector bovenin mast, gemonteerd boven rolfokinstallatie voor optimale werking (2012).

Tuigage

Grootzeil
Grootzeil- & en genuaval dyneema (mei 2018)
Opmerkingen

Fractioneel getuigde mast nieuw geplaatst najaar 2012. Merk Z-Spars, type Z-351 en extra degelijke verstaging rondom vernieuwd (Tuned Rigs, najaar 2012), Dyneema bakstagen, gepeilde zalingen (inclusief nieuwe vollaminaat mastfundatie MYS Medemblik 2012, waardoor mastvoet sterker is dan standaard waar destijds nog multiplex werd gebruikt onder mastvoet), 3 kleuren toplicht (ledlampje), nieuw stoomlicht, nieuw halogeen deklicht en wielspanner op achterstag. Prima zeilset van Hagoort Sails, inclusief high aspect (rollatten), grootzeil met 3 reefmogelijkheden, gennaker (te voeren op uitschuifbare Selden gennakerboom) en weinig gebruikt spinnaker. Oud stormfok op babystag aanwezig. Lazyjacks (gedeeltelijk, waaronder alle elastieken, vernieuwd 2019). Grootzeil- & en genuaval dyneema (mei 2018). Grootzeilschoot met Lewmar blokken, inclusief finetuner. Grootzeilhuik (2014, Zandstra Sneek; professioneel gereinigd en geïmpregneerd door ZONklaar te Sneek voorjaar 2020). Seldén Furlex 104s rolreefsysteem (2015, Tuned Rigs). Schaeffer blokken ter beleiding Furlex-reeflijn naar kuip (2015), Lewmar block en Spinlock klem (juli 2016). Seldén gennakerboom met in preekstoel geïntegreerd Seldén oog (inschuifbaar en wegneembaar) (2015, Tuned Rigs). Spinnakerboom, 4x schoot-lieren Barient, 1x lier Barient onder sprayhood (voor gennaker/spinnaker val), 2x hijs-lieren Barient, horizontaal geplaatst op het dek,1x reef-lier op mast onder giek.
 

Uitrusting buitenom

Opmerkingen

Zeerailing bekabeling vernieuwd, RVS 5mm (2015, Tuned Rigs). Nieuwe moderne preekstoel RVS + nieuwe navigatieverlichting BB en SB vóór + in preekstoel geïntregreerd Sélden RVS oog gennakerboom (2015, Tuned Rigs). Sprayhood, inclusief nieuw 25 mm 316i hoogglans gepolijst RVS frame en grijpstang (2014, Zandstra; professioneel gereinigden geïmpregneerd door ZONklaar te Sneek voorjaar 2020). RVS grijpstang achter sprayhood bekleed met stuurwielleer (2015, Pals). Nederlandse vlag, teakhouten vlaggenstok (2012). Ruime bakskist aan BB. Ruime ankerkluis voordek (plaats voor anker en stootwillen). 4 stootwillen met donkerblauwe kousen. 4 landvasten (2015). Anker en ankerlijn. Werpboei Besto + licht (2015). Werplijn Besto;. Lifelines op dek. Handmatige lenspomp.